·

Recensie 'Uitzonderlijk Talent' Frans Corten

Uitzonderlijk Talent, Gids voor hoogbegaafden, uitvinders en andere vreemde vogels

Corten, Frans 2019, Werk en waarde / BigBusinessPublishers ISBN: 9789491757846 Illustraties: Marije van der Sande & Gérard Schiphorst

Zoals altijd bekijk ik het boek: voor, achter, kaften, colofon, inhoudsopgave. Illustraties en motto vallen meteen op.

Ik lees eerst bijlage 2 met de levensloop van Frans. De woorden 'hoogbegaafdheid' of 'talent' komen er nauwelijks in voor; meer impliciet gaat het er wel over. Dan sla ik het boek zomaar ergens open. Het woord zielsverwanten (blz. 35) spreekt me aan en ik begin te lezen. Voor ik het weet ben ik tien bladzijden verder. Wat me aanspreekt is zijn duidelijke taalgebruik alsook zijn beeldende manier van praten. Hij past toe wat hij adviseert en geeft een herkenbaar voorbeeld in een kadertje. De inhoud van de teksten is heel herkenbaar. De illustraties passen heel mooi bij de boodschap. Het hoofdstuk blijkt te heten: “Niet aanpassen, wel afstemmen”.

Het boek staat vol korte teksten met duidelijke kopjes. Ik besluit weer vooraan te beginnen en lees waarom Frans het boek geschreven heeft en wat anderen daarvan vinden en ik onthoud ook dat ik daarna bij KernTalenten ga kijken, want daar ben ik net zelf mee bezig.

De twee teksten in het voorwoord maken dat ik me afvraag waarom ik nog een recensie zou schrijven. Ze zeggen genoeg. Of ben ik degene die misschien toch geprikkeld wordt en daarover zal schrijven. Ik denk dat ik het maar houd bij de verwijzing; lees zelf en voel je gesteund in je vreemde-vogel-zijn. En luister dan vooral iedere nieuwjaarsavond naar het concert van het Nederlands Blazersensemble. Een van hun programma's heet 'Vreemde vogels', maar ieder jaar opnieuw ontroeren ze eigenlijk met dit thema.

Geweldig boek. Het is zo leuk om te lezen! Zou bijna wensen dat ik het zelf had geschreven!

Karin van der Leeuw, HOE & Burgerkracht Limburg

***

Via LinkedIn kwam al herhaaldelijk de aankondiging voorbij: Frans Corten had een boek geschreven over en voor hoogbegaafde volwassenen. De enige andere boeken die ik ken voor deze doelgroep, zijn het onlangs verschenen boek van het IHBV 'Hoogbegaafde Volwassenen' en het Engelstalige 'Gifted Adults'. Beiden vond ik vrij zakelijk en theoretisch. Het maakte me sceptisch met betrekking tot dit nieuwe boek, maar mijn honger naar informatie kreeg de overhand. En mijn hebzucht op het gebied van boeken...

Ik besloot er een mooie ochtend voor uit te trekken en merkte al snel dat het heel makkelijk wegleest. Je wordt als het ware erin gezogen. Het boek bevat veel korte stukjes, die echt niet te weinig beschrijven en vooral heel veel herkenbaarheid oproepen. Alsof Frans Corten, wie ik nog nooit persoonlijk heb mogen ontmoeten, het boek over mij persoonlijk heeft geschreven!

Ook al riep de term 'Vreemde Vogels' eerst wat aversie op, het duurde niet lang eer ik me erin kon vinden. Reflecterend op mijn eigen jeugd en leven als jong volwassene, heb ik me eigenlijk altijd precies dat gevoeld: een vreem de vogel. Ik heb het mijn man ook vaak gezegd 'ik ben raar'. De herkenning die met de ontdekking van mijn eigen hoogbegaafdheid kwam en ook de bevestiging dat dat gevoel van 'vreemd' zijn erbij hoort, zorgde voor veel ontlading.

Zo ook eigenlijk dit boek. Ook al weet je dat je hoogbegaafd bent en heb je het ' papiertje' in handen, dat wil niet zeggen dat je je altijd kunt herkennen in de volwassen geworden 'wonderkinderen' die in de brede media altijd worden beschreven. Ik ben geen Sheldon Cooper of Bernadette, maar voel me eerder Penny, het domme blondje die vaak moeite heeft om het geheel te begrijpen.

Frans Corten beschrijft de hoogbegaafde vreemde vogel precies zoals ik me voel. En de ontlading die tijdens het lezen vrij kwam, maakt dat ik het boek zeker zal aanraden aan iedere andere vreemde vogel in mijn omgeving. Te beginnen bij hoogbegaafde kandidaten die zich bij mij melden voor een KernTalentenanalyse. Als collega-analist heb ik de koppeling naar de KernTalentenmethodiek van Danielle Krekels ook erg kunnen waarderen. Het geeft een diepgang in de methode die ik zeker zal meenemen.

Dank je wel Frans, voor een mooie aanvulling, maar ook afwisseling in mijn theoretisch getinte boekenkast.

HOE

***