Sugata Mitra is zijn onderzoek begonnen in New Dehli, India. Een muur scheidde zijn kantoor van de 'slums'. Hij besloot om een gat in die muur te maken en er een televisiescherm in te plaatsen. Wat er toen gebeurde vertelt hij zelf.

 

In 2013 ontving hij de TED prize. Met die prijs kon hij zijn onderzoek voorzetten en ontwikkelde de concepten 'Granny cloud' en 'Minimal invasive education'.

 

Hieronder een link naar zijn "School in the Cloud".

Onderzoek van George Land dook in 2017 op als onderzoek door NASA uitgevoerd (zie onderstaande link). Het stamt echter uit de periode 1958 - 1968. Hij heeft toen jarenlang dezelfde groep kleuters gevolgd om hun mate van divergent denken (voorwaarde voor creativiteit) te meten. Hieronder vertelt hij zijn verhaal.

Sinds jaar en dag timmert Ken Robinson aan de weg naar een beter onderwijssysteem. In zijn visie stamt ons onderwijssysteem uit de tijd van de industriële revolutie, en is grondig aan vernieuwing toe.

In meerdere video's belicht hij zijn onderwerp.

Richard David Precht verkondigt dezelfde boodschap als Ken Robinson, maar trekt een parallel met het Pruisische militaristische systeem. Het video-fragment bevat ook een pittige discussie met een politica.

In haar dissertatie brengt Willy de Heer twee punten naar voren:

1. rechten Zeer Makelijk Lerende Kinderen (ZMaLK) worden geschonden;

2. toekomstige leerkrachten krijgen geen les over ZMaLKinderen.