· 

Recensie 'Onderzoek aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden'Willy de Heer

Willy de Heer heeft in 2017 haar proefschrift geschreven Gelijkheid troef. Dit proefschrift heb ik ook geprobeerd te lezen, maar het is een dik boek. Dit maakte het voor mij lastig om er doorheen te komen.

Willy de Heer had aangegeven dat ze bezig was met een publieksvriendelijke versie van haar proefschrift. Dus toen deze uitkwam, wilde ik die wel lezen. Ik was aangenaam verrast toen ik het boek binnen kreeg. Het is namelijk qua dikte maar een derde deel van haar proefschrift. Tevens is het taalgebruik makkelijk en toegankelijk en terminologieën worden uitgelegd. Wat natuurlijk handig is als je niet in de materie

thuis bent. Als je er wel in thuis bent, is het de zoveelste keer dat je bijvoorbeeld leest wat IQ is en dat Mönks en Renzulli erbij worden gehaald.

Toch zou ik het boek aan alle medewerkers van scholen aanbevelen. Ze benadrukt en beargumenteert de urgentie om deze kinderen goed te begeleiden. Dat is ook de reden waarom ik het boek aan directies zou willen geven en aan het ministerie van Onderwijs!

Het boek heeft mij ook een heel hoop gedachten gebracht. Bij iedere pagina had ik wel aantekeningen. Zowel persoonlijke aantekeningen als wel kritische vragen. Waarom gebruikt ze bijvoorbeeld de term 'hoogbegaafd' als ze er eigenlijk van af wil...

Wat ik niet zag aankomen was in hoofdstuk 3 waar ze de discussie over nurture-nature uitlegt en dan verderop in het hoofdstuk met een derde optie komt, die voor mij dus nieuw was. Ik vond dit een mooie aanvulling op de discussie.

Kortom een goed wetenschappelijk boek die ik aan iedereen zou aanbevelen!

 

Burdy van Loo